ورزش ممکن است از ابتلا حدود 20 درصد از افراد به دیابت نوع 2 در چین جلوگیری کند

21 فوریه 2018- به گفته ی محققان بریتانیایی، تقریبا 20٪ افراد مبتلا به دیابت در تایوان ممکن است با انجام مقدار بیشتری ورزش از ابتلای خود به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.محققان دانشگاه بیرمنگام با هدف بررسی تأثیر فعالیت اوقات فراغت(LTPA) بر خطر ابتلا افراد به دیابت نوع 2 ، این مطالعه را انجام دادند.
برای انجام این کار، محققان، اطلاعات افراد بالغ تایوانی (یک جزیره در جمهوری چین) که به اختلال گلایسمی ناشتا(IFG)مبتلا بودند را بررسی کردند.اختلال گلایسمی ناشتا یک فرماز پیش دیابت(prediabetes) است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، به ویژه اگر این افراد تلاشی برای تغییر شیوه زندگی خود نکنند.
در این مطالعه، 44828 فرد چینی 20 تا 80 ساله که اخیرIFG در آنها تشخیص داده شده بود، شرکت داشتند.داده های این مطالعه، به محققان اجازه داد که احتمال ابتلا این افراد را به دیابت نوع 2 در طی یک دوره 18  ساله بین سال های 1996 تا 2014 بررسی کنند. بر اساس میزان ورزشی که این افراد انجام می دادند، شرکت کنندگان به : افراد غیر فعال، با فعالیت کم، با فعالیت متوسط ​​و با فعالیت زیاد در اوقات فراغت تقسیم شدند.
نتایج این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افراد مبتلا به پیش دیابت که فعالیت بدنی زیادی داشتند در مقایسه با شرکت کنندگان غیر فعال، ، 25٪ در طی دوره ی بررسی، کمتر بود.خطر ابتلا به دیابت برای شرکت کنندگانی با فعالیت های  کم و متوسط، به ترتیب 12٪ و 20٪ در مقایسه با شرکت کنندگان غیر فعال در طول این مدت، کاهش نشان می داد.
به طور کلی، محققان محاسبه کردند که می توان از ابتلا 2/19٪ از افراد به دیابت نوع 2 با تمرینات ورزشی هفتگی بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی، جلوگیری نمود.WHO  پیشنهاد می کند که بزرگسالان 18 تا 64 سال، حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش شدید را در طول هفته انجام دهند.
پروفسور نیل توماس از موسسه ی تحقیقات کاربردی سلامت در دانشگاه بیرمنگام اعلام کرد: در حدود 370 میلیون بزرگسال چینی به اختلال گلایسمی ناشتا، مبتلا می باشند. یک درجه افزایشLTPA برای مثال از فعالیت کم به فعالیت متوسط یا از متوسط به زیاد، می تواند به کاهش احتمالی حداقل هفت میلیون مورد دیابت کمک کند. همچنین ممکن است افزایش سریع دیابت ناشی از پیری جمعیت و شیوع چاقی را در چین جبران کند. این مطالعه در British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/exercise-may-prevent-around-20-per-cent-of-type-2-diabetes-cases-in-china,-study-suggests-94682367.html